a

Lorem ipsum dolor amet, modus intellegebat duo dolorum graecis

Follow Us
  /  Inspiratie   /  Blog 8: De kracht van kleine stapjes

Blog 8: De kracht van kleine stapjes

Tot eind september heb ik de functie van obesitascoördinator voor kinderen mogen vervullen. Ik ben dankbaar dat ik mijn steentje kon bijdragen als onderdeel van het team. Ik vertel je graag wat over mijn ervaringen en sluit af met 3 praktische tips met quick wins!

De impact van de coronacrisis was soms goed zichtbaar. De boodschap ‘blijf thuis’ zat vaak goed ingebakken. Er heerste onduidelijkheid over het virus en sportclubjes stonden on hold. Dit had niet alleen een enorme impact op het geluksgevoel van een kind, maar ook op het gewicht.

Een kind van 10 jaar wat in 3 maanden tijd 10 kilo aankwam bleek geen uitzondering. Wat mij betreft had de overheid dit niet vaak genoeg mogen zeggen: Ga naar buiten, beweeg in de natuur, eet gezond en blijf je vrienden opzoeken!

Gelukkig ben ik ervan overtuigd dat er voor onze kinderen ook goede kansen zijn. Er zijn steeds meer gezonde scholen: gratis fruit en groente op school, water wordt gepromoot en iedereen wordt enthousiast gemaakt voor meer beweging. Mooi dat wij dit in Nederland kunnen bieden.

Overgewicht is niet zo simpel als het lijkt. Het gaat vaak niet alleen om de juiste balans tussen voeding en beweging. Bij overgewicht moet je vaak aan meerdere knoppen draaien. Kinderarts Saskia Bouma met wie ik deze zomer een gesprek had kan dit beamen. Naast een ongezonde leefstijl kun je bijvoorbeeld te maken hebben met een scheiding of een onderliggend eetprobleem.

Ik heb dat aan den lijve ondervonden. Als kind had ik zelf overgewicht en maar liefst 17 jaar lang een eetprobleem. Ik werd gepest en had nul conditie. De opmerkingen van die pesters vergeet ik nooit meer. Maar je kunt écht veranderen! Stapsgewijs maakte ik de omslag naar een ontspannen relatie met eten en een gezonde leefstijl. Ik heb weer energie én zit lekker in mijn vel. Dat gevoel gun ik ieder kind.

Worstelen jullie wel eens met voeding of gewicht binnen het gezin? Begin klein en kijk waar je kind blij van wordt.

Ik geef je 3 praktische tips waar jullie vandaag nog mee aan de slag kunnen gaan.
1. Water is de standaard. Geef liever geen suikerrijke dranken, zoals frisdrank of (verse) vruchtensap. Het zorgt voor een suikerkick, maar verzadigt niet.
2. Ontbijt! Te vaak zie ik nog kinderen in de praktijk die niet ontbijten. Geen trek? Neem dan een banaanpannenkoek of een mug cake: een zacht en warm ontbijtje gaat vaak beter.
3. Blijf positief. Geef je kind een compliment over zijn/haar uiterlijk, geef zelf het goede voorbeeld en benadruk wat wel goed gaat.

De kracht van kleine stapjes? Kleine stapjes zorgen voor enthousiasme en vertrouwen. Dit kun je versterken door aanmoediging in de vorm van een sticker, compliment of een dikke knuffel. Blijf je de stapjes herhalen? Dan kan zo’n stapje zomaar een gewoonte worden.

Meer weten over ‘Gezond eten voor je kind’? Stuur een berichtje naar patricia@gezondetenvoorjekind.nl.

Post a Comment